Moet je als aanbieder van online video’s en tv-series ook de mogelijkheid bieden om programma’s te downloaden, om ze ‘offline’ te bekijken. Nee, denkt Netflix.

Het wordt vol op de markt voor betaalde diensten om films en tv-series te bekijken. In de Verenigde Staten probeert nu ook internetwinkel Amazon een stuk van deze markt te pakken voor zogenoemde ‘Amazon Prime’-gebruikers.

Kenmerkend voor online videodiensten zoals Netflix is dat je per definitie verbinding moet hebben met internet om te kunnen kijken. Maar dat kan ook anders: Amazon gaat namelijk de mogelijkheid bieden om series en films te downloaden, zodat je ze ook ‘offline’ kunt bekijken. Slim idee?

Nee, denkt Netflix, dat in Nederland inmiddels 1,1 miljoen abonnees heeft.

Chief Product Officer Neil Hunt legt tegenover de site Gizmodo uit waarom Netflix een downloaddienst achterwege laat. De hoofdreden: hou het simpel.

Te veel keuze maakt besluiteloos

De ervaring leert dat een overdaad aan keuzemogelijkheden consumenten besluiteloos maakt. Zelfs als ze om die extra keuzemogelijkheden hebben gevraagd. Als voorbeeld geeft Hunt het verzoek van veel kijkers om bij het beoordelen van programma's met één tot vijf sterren ook halve sterren te kunnen toekennen. Toen Netflix dat op verzoek van kijkers bij wijze van test invoerde, ging het aantal beoordelingen met 11 procent omlaag!

Te veel mogelijkheden kunnen paralyserend werken, zo is de overtuiging bij Netflix. "Bij downloaden moet je er bijvoorbeeld steeds aan denken dat je die keuze hebt, het gebeurt niet automatisch. Je moet opslagruimte hebben op je computer, je moet dat inrichten en ik weet niet of mensen dat uiteindelijk echt gaan doen," zegt Hunt tegenover Gizmodo.

Netflix denkt dat er ook bij het downloaden van films en series een gat gaapt tussen wat gebruikers zeggen te willen en wat ze uiteindelijk doen. Al zal de online videodienst natuurlijk goed opletten wat er bij concurrent Amazon gebeurt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl